Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Toto vám píše stará, protivná ženská .

Každý z nás si zaslouží,  abychom i v posledních chvílích byli vnímáni jako lidské bytosti.  

Moje matka dělala dlouhá léta na geriatrii v Dobřanech. A nedávno mě vyprávěla co se v léčebně kdysi přihodilo. Tam na jednom oddělení ležely staré babičky a často bez zájmu čekaly až se naplní jejich konec. Sestry je pomalu přestávaly vnímat jako lidské bytosti. Pak byla nalezena básnička,  potom co její autorka zemřela. Dokud o této básni sestry nevěděly, byly přesvědčeny, že tato stará a nemohoucí žena nemůže po sobě zanechat nic, co by mělo nějakou cenu. Posuďte sami. 
Toto vám píše stará, protivná ženská 
Sestřičky, sestry, připadám vám známě? 
A co si myslíte, když díváte se na mě? 
Protivná ženská stará, všechno ji leká, 
divně se chová a zírá do daleka. 
Snažte se pohnout s ní a křičte v jednom kuse, 
sedí tu, mlčí, jen žmoulá něco v puse. 
Zdá se, že nevnímá a jaká je s ní dřina 
a nosit ponožky a boty, to věčně zapomíná. 
Žije či nežije, snad neví, co se děje, 
koupat a krmit a uplyne další den – a je bez naděje. 
To myslíte si, sestry, když na mne hledíte? Otevřte oči! 
To přece nejsem já, koho tu vidíte! 
Teď řeknu vám, kdo jsem, když sedím bez hnutí 
a spím a jím a žiju, kdo jak mne donutí. 
Zas malá holka jsem, tak deset je mi, 
ráda jsem s maminkou, tátou, se sourozenci všemi. 
Dívka jsem, šestnáct, křídla mám na nohou 
a sním, že princ můj čeká tam za horou. 
Nevěsta šťastná. Ten o kterém jsem snila, 
můj přijal slib, já nikdy nezradila. 
Už děti mám a domov tam, kde se nebrečí. 
O jejich radost dbám i o jejich bezpečí. 
Už třicítka je tu a čas tak děsně pádí, 
synové rostou, jen kéž se mají rádi! 
Čtyřicet a synáčkové velcí už z domu odcházejí 
však se mnou je můj muž, chlap v plné síle, 
a život ve dvou se žije veseleji. 
Padesát přešlo, zas děti batolí se kolem. 
Pak přišla temnota a bez varování mého drahého mi vzala. 
Co bude dál? A tehdy poprvé hrůza mnou zacloumala. 
Mé děti pečují teď o svoji chásku. 
Já myslím dozadu, a vzpomínám, 
Ach na svoji lásku! 
Stará jsem ženská a příroda moc zlá je 
a s námi starými teď na blázna si hraje. 
Tělo se drobí, síla je pryč i krása oněměla 
a kámen mám tam, kde dříve jsem srdce měla. 
V té staré zdechlině však mladá jsem, jak kdysi 
a srdce ubité přec občas poskočí si. 
Vzpomínám na radost, na bolest vzpomínám 
a miluji a žiju, jen uzavřena v sobě a ve svých vzpomínkách. 
Sestřičky milé, já nejsem tam, 
kam pohled váš se nese, ta stará protiva! 
Otevřte oči! Pojďte jen blíž! 
A na mé JÁ teď dívejte se.

Autor: František Kšír | pondělí 4.11.2013 9:55 | karma článku: 10,14 | přečteno: 273x
  • Další články autora

František Kšír

Český básník - František Gellner

František Gellner (19.06.1881 v Mladé Boleslavi – asi 13.září 1914, prohlášen za nezvěstného na haličské frontě 1.světové války) byl český básník, prozaik, kreslíř, malíř, karikaturista a ilustrátor.

3.3.2022 v 16:45 | Karma: 14,86 | Přečteno: 287x | Diskuse| Kultura

František Kšír

Zákaz umírání na covid_19 .

Lidé neumírají na stáří, ale na nějakou nemoc, která se dá klinicky diagnostikovat. V současné době smí lidé umírat na cokoliv, jen na covic-19 ne. To máme zakázáno !

17.10.2020 v 14:42 | Karma: 17,34 | Přečteno: 609x | Diskuse| Společnost

František Kšír

Dělejme si navzájem radost.

Smyslem života je, prožít ho v radosti. To znamená rozdáváním radosti ostatním a přijímáním podobných darů od ostatních. Z toho pak vyplývá mé přání všem lidem do nového roku 2020 : "Dělejme si navzájem radost."

30.12.2019 v 16:30 | Karma: 8,79 | Přečteno: 232x | Diskuse| Společnost

František Kšír

Sociální spravedlnost

Sociální spravedlnost nepatří do kategorie omylů, nýbrž do kategorie nesmyslů. (Hayek : Právo, zákonodárství a svoboda.)

2.3.2019 v 17:35 | Karma: 26,04 | Přečteno: 857x | Diskuse| Společnost

František Kšír

Jak jsem se stal imunní vůči nesmyslným pokutám.

Čas od času nás řidiče zastaví policie a snaží se nám vnutit jejich představu o spáchání přestupku.

18.12.2018 v 16:29 | Karma: 40,18 | Přečteno: 4117x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Von der Leyenová s kampaní navštívila Prahu, na Národní třídě čepovala pivo

30. dubna 2024  17:58,  aktualizováno  21:38

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v souvislosti s předvolební kampaní Evropské...

Na čarodějnice padaly teplotní rekordy. Ve Žďáře od vatry vzplála tráva

30. dubna 2024  18:41,  aktualizováno  21:28

V poslední den měsíce dubna se na řadě míst koná tradiční pálení čarodějnic. Středočeský kraj však...

Češi chtěli odříznout proruského Ukrajince, zastání našel na Slovensku

30. dubna 2024  20:56

Proruský ukrajinský politik a podnikatel Arťom Marčevskij, kterého česká vláda minulý měsíc...

Měli „rozjasnit každodenní život v boji“. Pávi vyvolali smršť nadávek na Putina

30. dubna 2024  20:55

Vedení zoologické zahrady v ruském Lipecku dostalo podivný nápad se taky nějakým způsobem zapojit...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 836x
Anarchokapitalista + včelař.

Seznam rubrik